► Hudební hraníčko - HS

11.05.2021

I pro hlavní sbor jsme připravili malé hudební hřišťátko, kde občas nachystáme nějakou nezpívací zábavu. 


♫ INTONACE A HUDEBNÍ TEORIE ♫

1. DÍL

Jak se říká: "Trocha teorie nikoho nezabije" . Pojďme si pás základních věcí zopakovat, případně doplnit, tam, kde si ještě nejsme jistí. Tentokrát se zaměříme více na intonaci.

Pár doporučení k opakování:

POJMENOVÁNÍ A POZNÁVÁNÍ NOT V NOTOVÉ OSNOVĚ MŮŽETE TRÉNOVAT ZDE
Malý návod: na stránce uvidíte notovou osnovu a pod ní výběr z písmenek, názvů not. Než začnete (new game) upravte si nastavení níže (settings).
Treble clef (houslový klíč) ON, ostatní klíče (basový, tenorový a altový) OFF
U houslového klíče můžete nastavit rozsah tónů, které si budete zkoušet (nejnižší a nevyšší).
Zkoušejte tak dlouho, dokud nebudete mít 100% úspěšnost.

ZÁKLADY INTONACE
Existuje mnoho různých metod, které se k výuce intonace z listu používají. U nás je rozšířená metoda Ladislava Daniela, který využívá tzv. OPĚRNÉ PÍSNĚ. Jsou to známé lidové písničky, které nás navedou na správný tón.
Zkusíme si postupně písničky připomenout a používat při zpěvu z notového zápisu:

INTONACE I.


2. DÍL

TÓNINY C DUR, G DUR A F DUR

I když by to bylo jednodušší, s jednou tóninou bychom si v muzice nevystačili. Proto se dnes podíváme i na G dur a F dur. 
Jaký je ale rozdíl mezi stupnicí a tóninou? 
Stupnice je řada tónů seřazených podle určitého pravidla.
V případě durové stupnice je pravidlo následující: 8 tónů ve vzdáleností 1 celý tón, mezi 3.-4. stupněm a 7. a 8. stupněm půltón. Neděste se, není to tak složité, jak to vypadá napsané.
Tónina je širší pojem než stupnice. Představte si, že stupnice je jako 2D a tónina 3D.  Tónina je "příslušnost tónového materiálu k určité stupnici", tedy zahrnuje nejen řadu tónů, ale také jejich vztahy v rámci harmonie. 

Podívejte se na další díl INTONACE. Opěrné písničky pro 1., 3. a 5. stupeň jsou předvedené v dalších dvou tóninách: G dur a F dur. Obě mají jedno předznamenání (takže brnkačka).
Zkuste si srovnat odpovědi na tyto otázky (a nejlépe si to taky zapamatovat, nebo alespoň být schopni si to vybavit, když uvidíte noty v příslušné tónině):

1. Jaké předznamenání mají G dur a F dur?
2. Jaký je první , třetí a pátý stupeň v C dur, F dur a G dur?
3. Jak se jmenují tóny, na které se vztahuje předznamenání v F dur a G dur? 

INTONACE II - stupnice G dur a F dur 

Kdo už někdy naukou prošel, nebude mít s odpovědí problém. Kdo si není jistý, nebo neví, může prostudovat druhý díl INTONACE. Pokud něco není jasné, ptejte se, ráda vysvětlím vždy v úterý od 18:30, nebo kdykoli podle domluvy :-)

A pokud už jste pokročilí a F dur a G dur jsou pro vás příliš snadné, zkuste si ověřit, jak ovládáte další tóniny a jejich předznamenání: 

TRÉNOVAT TÓNINY A PŘEDZNAMENÁNÍ MŮŽETE ZDE 

Malý návod: opět si nejprve srovnejte nastavení: asi stačí pouze houslový klíč, tedy Teble clef. Dále tóniny durové - MAJOR (mollové - MINOR můžete zatím nechat)No a podle své potřeby si zadejte, které tóniny budete procvičovat. 




Hudební hraníčko 1

Můžete si zopakovat BODY PERCUSSION neboli rytmickou hru na tělo z minulé zkoušky. 
Hudba Edvard Grieg - V sluji krále hor (ze suity k divadelní hře Peer Gynt)

SCHEMA:

I: HH PP LL T- PP L- PP T-                H = hrudník
   HH PP LL TH PP LL T- :l                P= plesk na stehna

I: HH PP LL T- PP L- PP T-                T = tlesk
   HH PP LL T- DDD L- :I                   L = lusk         D = dup


Poslech ♫ (Edvard Grieg)

Tip na víkendový relax s pěknou hudbou: v návaznosti na naši rytmickou zábavu z minulého týdne Vám zde nabízíme poslech suity Peer Gynt Edvarda Griega. Nahrávku si můžete stáhnout a pokud najdete klidnou chvilku, užít si poslech krásné muziky.  Suity jsou celkem dvě, každá obsahuje čtyři skladby. Také jsem vám připravila malou pomůcku (v PDF) s nejzákladnějšími pojmy, které by bylo dobré si o Edvaru Griegovi pamatovat. Vycházím z toho, co jste sami vymysleli  a na co jste si vzpomněli při našich setkáních minulý týden. Zájemci mohou pátrat dál po detailech z Griegova života a objevovat další krásné kusy z jeho díla.

Peer Gynt - Suita No. 1, op. 46
I. Morning (Ranní nálada)
II. Death of Aase (Aasina smrt)
III. Anitra's dance (Tanec Anitry)
IV. In the hall of the Mountain King (V sluji krále hor)

Peer Gynt - Suita No.2, op. 55
I. Abduction.Ingrid's lament (Únos nevěsty.Ingridin pláč)
II. Arab dance (Arabský tanec)
III. Peer Gynt's home-coming (Návrat Peer Gynta do vlasti)
IV. Solveig's song (Solvejžina píseň)

Slovenský filharmonický orchestr
dirigent: Libor Pešek 


Poslech ♫ (Antonín Dvořák)

Přemýšlela jsem, co dalšího pěkného bychom si mohli poslechnout...protože jsme minule začali s Griegem, pojďme zůstat ještě v období romantismu. Tito dva autoři se sice setkali, ale neměli k sobě blízko a není mezi nimi nějaké zvláštní propojení, než doba ve které žili. Pokud jste hodně zvědaví a chcete vědět více o jejich setkání z pohledu E. Griega, podívejte se na tento odkaz https://www.antonin-dvorak.cz/grieg.
Když se zamyslíte, určitě jste už o Antonínu Dvořákovi něco zaslechli. Opět jsem Vám nachystala stránečku s informacemi. Než si ji otevřete (dole v PDF), zkuste si vybavit co o Dvořákovi už víte? 
Co nabízím k poslechu: věřím, že se Vám bude líbit Dvořákova symfonie z Nového světa. Nejprve jsem chtěla vložit jen druhou větu - LARGO, tu někdy slyšel určitě každý (nebo alespoň hlavní motiv hraný na anglický roh), ale protože je symfonie úžasná celá, zkuste zvládnou celý poslech, uvidíte, třeba se z Novosvětské stane Vaše oblíbená symfonie :-)
A z mojí zkušenosti - čím více člověk konkrétní dílo zná, tím více v něm slyší a je to vlastně o to zajímavější a zábavnější :-)

Přidávám také výběr ze slovanských tanců. Je to zajímavé srovnání, neboť existují ve variantě pro orchestr a nebo čtyřruční klavír. Zkuste si je porovnat a zamyslet se, co se vám líbí víc? Orchestr nebo klavír?
Přeji pěknou pohodovou chvilku (nebo chvíli) s pěknou muzikou :-)


Sváteční speciál ♫ (Bedřich Smetana)

Co pro Vás máme připraveno:
* Pokud chcete poslouchat ve formátu mp3, můžete si stáhnout celou Mou vlast nebo její jednotlivé části z odkazu níže. Hraje Česká filharmonie, diriguje Jiří Bělohlávek.

* Prohlédněte si malou nápovědu "Má vlast na A4", základní informace, které se mohou hodit.

* Nenechte si ujít záznam ze Zahajovacího koncertu Pražského jara v roce 2011. Nabízíme dvě části - Vltavu a Šárku.

* Jako bonus na závěr přidávám video s harfistkou Janou Bouškovu a její provedení Vltavy

  • ♫ Má vlast               Česká filharmonie, diriguje Jiří Bělohlávek
  • Má vlast na A4        Základní informace, které se můžou hodit

Záznam ze zahajovacího koncertu festivalu Pražské jaro v roce 2011
 * Hrají studenti Pražské konzervatoře, doplnění asi dvěma desítkami bývalých studentů
 * Diriguje Jiří Bělohlávek (1946-2017), mimořádná a významná osobnost, od roku 2012 byl šéfdirigentem České filharmonie
 * Tento projekt vznikl proto, že v roce 2011 slavila Pražská konzervatoř 200 let od svého založení. Byl to projekt naprosto mimořádný, neboť zahajovací koncert PJ patří k nejprestižnějším okamžikům v české kultuře a současně k nejvýznamnějším momentům v kariéře mnohých muzikantů.
* Tehdy se hovořilo o tom, že tato generace bude i díky této zkušenosti velmi mimořádnou, bylo by zajímavé zjistit, jaká byla další profesní cesta tehdejších studentů. Na záznamu zahlédneme např. dnes známou violoncellistku Terezu Kovalovou.
* Studenti se na květnový koncert připravovali celý rok, v březnu měli s Jiřím Bělohlávkem pětidenní soustředění v Poličce. O tomto soustředění je natočený dokument, dostupný na i-vysílání ČT a je moc hezký.
* Zde najdete dvě části ze šesti, ale budete-li mít zájem, můžeme si někdy, třeba na Švagrově, pustit DVD celé.

Proč se mi tento záznam tak líbí? Pro mě má tento koncert mimořádnou atmosféru. Ta obrovská příležitost a zároveň zavazující odpovědnost, to, že hráči se museli připravovat s opravdu mimořádným nasazením a poctivostí, mu dává další rozměr. Odehrát celou mou vlast je nesmírně fyzicky náročné a rozhodně se jedná o skladbu pro vyzrálé muzikanty a výkon orchestru je obdivuhodný. Dirigent Jiří Bělohlávek je osobností, kterou nesmírně obdivuji, cítím z něj velkou moudrost a laskavost, jeho vztah k orchestru je mi velmi blízký a myslím, že je na celém provedení vidět, jak všichni - muzikanti i dirigent - prožívají nejen hudbu samotnou, ale společný příběh a jeho velké finále. 


Poslech ♫ ZIEMA (Laura Jēkabsone, *1985)

S Laurou Jekabsone jsem se setkala před několika lety, když s lotyšským smíšeným pěveckým sborem MASKA vystupovala v Šumperku. Jako zpěvačka, sólistka a dirigentka mě zaujala už při koncertě. Protože náš sbor byl hostitelem, přivítali jsme hosty také u nás doma. Strávili jsme večer s partou mladých lidí (mezi nimi i Laura) při zajímavém rozhovoru o životě v Lotyšsku i o tom, co pro ně znamená hudba a sborové zpívání. Lotyško, podobně jako ostatní Pobaltské země, vyjadřuje sborovým zpíváním mimo jiné svoji národní identitu, sborový zpěv je běžnou součástí jejich životů, zpívá snad každý v dětství i dospělosti. Mnoho obyvatel země má vynikající hudební vzdělání.

Během večera prozradili naši hosté, že je Laura Jekabsone v Lotyšsku členkou známé dívčí skupiny The Latvian Voices a také že skládá hudbu. Jako dárek jsme dostali dvě CD. Z toho jednoho jsme do roka s našimi dětmi nacvičili Lauřinu úpravu lotyšské lidovky Menestinis nakti brauca (pamětníci si vzpomenou na "dam dá, dam dá"...). Hudbu z druhého CD bych Vám chtěla nabídnout k poslechu. Patří k mým nejoblíbenějším, každoročně začnu s poslechem v říjnu a končím někdy kolem Velikonoc...Doufám, že i vám se bude líbit.

ZIEMA /ZIMA

co napsala autorka do bookletu:

Pořádnou zimu si naposledy pamatuji ze svého dětství. Od té doby už to nebylo nikdy stejné. Tehdy byla zima velmi třpytivá a silná. Tak silná, že jsme mohli chodit po vršku sněhové nadílky, aniž bychom se propadli i když jsme měli sněhule. Taky jsem jedny měla, ale v nich se zase nedalo moc klouzat...Tehdy jsem si zimu nejvíc užívala- šla jsem s dědečkem do lesa a pozorovala ho, jak kácí stromy a sbírá spadlé dřevo. Měla jsem úplně červený nos! Ale nejlepší bylo, když jsme se vraceli se dřevem na velkých saních, odměnil pro mě rampouchem.

Nejraději jsem měla lipový čaj. Dědeček ho pil také, sedával u pece, kde se sušily mokré rukavice a ponožky. Každé ráno mě zima obdarovala nádhernými květy na oknech - jednou jsem dokonce zkusila, jak chutnají. Ale to bylo poprvé a naposledy!

Takovou zimu už jsem dlouho nezažila, naposledy, když jsem kráčela s dědečkem - na chodníku kolem kostela, vzduch byl plný vůně jedlí a svíček.

Ale kdo ví, třeba se někdy zase setkáme?

  • Nahrávka Zpívá sbor MASKA, diriguje Janis Osols

Sváteční speciál ♫
...ať mír dál zůstává s touto krajinou..."

 "Člověk by se měl chovat tak, jak si myslí, že by se měli chovat všichni." 
 
                                                                                                                                   Václav Havel 


K svátku 17. listopadu se tradičně váže píseň Modlitba pro Martu. 

Víte že:
* tuto píseň poprvé zpívala Marta Kubišová v roce 1968 
* autorem hudby je skladatel Jiří Brabec, text napsal Petr Rada na motivy J.A. Komenského
* skladba byla psaná pro poslední díl hudebního seriálu Písně pro Rudolfa III., do toho došlo v srpnu 1968 k okupaci Československa sovětskými vojsky, píseň se natáčela tři dny po 21. srpnu a dostala tak v kontextu probíhajících událostí další, hlubší význam. 
* od roku 1970 měla Marta Kubišová zakázáno vystupovat, poprvé znovu veřejně zpívala právě tuto píseň  při demonstracích v roce 1989
* píseň se stala jedním ze symbolů sametové revoluce v roce 1989

TEXT PÍSNĚ
Ať mír dál zůstává s touto krajinou. Zloba, závist, zášť, strach a svár,
Ty ať pominou, ať už pominou.
Teď když tvá ztracená vláda věcí tvých
Zpět se k tobě navrátí, lide, navrátí. Z oblohy mrak zvolna odplouvá

A každý sklízí setbu svou.
Modlitba má ta ať promlouvá k srdcím,
Která zloby čas nespálil
Jak květy mráz, jak mráz.

Ať mír dál zůstává s touto krajinou. Zloba, závist, zášť, strach a svár,
Ty ať pominou, ať už pominou.
Teď když tvá ztracená vláda věcí tvých
Zpět se k tobě navrátí, lide, navrátí. 

TEXT S AKORDY (klikni a uvidíš)

PODÍVEJ SE NA UKÁZKY A POD TOU POSLEDNÍ NAJDEŠ SVÁTEČNÍ SAMETOVÉ PEXESO OD RADKY :-)

1. UKÁZKA: PRVNÍ VERZE S MARTOU KUBIŠOVOU V ROCE 1968

2. UKÁZKA: REMAKE Z ROKU 2019, ZPÍVÁ MARTA KUBIŠOVÁ

3. UKÁZKA: MODTLITBU PRO MARTU ZPÍVAJÍ GENTLEMEN SINGERS

4. UKÁZKA: JAPONSKO-ČESKÁ VERZE V PODÁNÍ ZPĚVÁKA NORITARIO DEI 
Nori je náš sborový kamarád. Poznala jsem ho v roce 2007 na Letní škole staré hudby v Prachaticích, kam si odskočil z Olomouce, kde zrovna studoval. Pozvala jsem ho na Švagrov, protože ho zajímalo naše zpívání, sám je operním zpěvákem a má velmi vřelý vztah české hudbě a celkově k naší kultuře.  Podívejte se na jeho Modlitbu pro Martu.                                                  DŮKAZ FOTO ZE ŠVAGROVA :-)

...a na závěr ještě hudební sváteční sametové pexeso od Radky Rozkovcové

KOUKNI SEM



Poslech ♫ 

Petr Eben - Čtyři vánoční písně

Mám ráda písně s příběhem a na tento příběh si každý rok o Vánocích vzpomenu. Poprvé jsem ho slyšela když mi bylo asi šestnáct a ještě jsem zpívala ve sboru, tehdy jsem také zpívala tyto písně poprvé. Od té doby patří Čtyři vánoční písně Petra Ebena neodmyslitelně k mým Vánocům. Jak tyto písně vznikly popsal Petr Eben na přední straně partitury:

"Vznik těchto čtyř písní je tak zvláštní a pro mne nezapomenutelný, že bych jej rád sdělil i jejich interpretům. O Vánocích 1960 jsem byl pražským rozhlasem vyslán s redaktorem Pavlem Tumlířem na dva dny do Maštova, kde je domov dětí, jež z nějakých důvodů postrádají rodiče. První den jsme pozorovali jejich vánoční přípravy: s jakou láskou děti chystaly dárky svým kamarádům a vychovatelům a jak smyslem jejich vánoc bylo nikoliv přijímat, ale dávat. Ještě téže noci vznikly z pera Pavla Tumlíře první texty, jež jsem vzápětí zhudebnil, další den ostatní a po intenzivním nácviku jsme mohli ještě téhož večera pomocí přenosového vozu natočit všechny čtyři písně s tamější dívčí skupinou. Snad je v písních zachyceno něco z té silné atmosféry, jež na mě udělala tak hluboký dojem." P.E.

 Snad se i Vám budou líbit v podání našich sborových dětí na nahrávce z CD Noc tichounká. Sóla zpívají Evička Maturová, Františka Havlíčková a Gábinka Horníčková.


Poslech ♫ Adventní písně a koledy - Marta Kubišová a bratři Ebenové

Opět hudba, jejímž autorem je Eben, tentokrát nikoli Petr, ale jeho syn Marek. V naší republice snad není člověk, který by Marka Ebena neznal, ať už jako herce nebo mistra slova v roli moderátora Star dance či jiných akcí. Marek však nemá pouze dar slova, ale je také autorem hudby, která (stejně jako jeho slova) má hlavu, patu a také vnitřní obsah a náboj. Společně se svými bratry Kryštofem a Davidem vydali již několik CD autorských písní, které se dost těžko zařazují do nějakého žánru, prostě Ebeni. Nahrávka, kterou Vám zde nabízím je však jiná. Stejně jako její obsah, jsou zajímavé i souvislosti jejího vzniku. Vyšla v roce 1990, rok po pádu komunistického režimu, který rozhodně nepřál (nejen) duchovní hudbě. Vánoce se tedy spíš točily kolem světských témat a to zásadní zůstávalo tak trochu na pozadí. Součástí nově nabyté svobody tak byla i možnost zpívat a hrát vše krásné, hudbu duchovní, adventní a vánoční, bez obav a s radostí. Marek Eben zpracoval veřejnosti téměř neznámé adventní a vánoční písně, které doplnil prokomponovanými recitativy z evangelií. Hlavní představitelkou nahrávky je Marta Kubišová, která se opět na veřejnost jako zpěvačka vrátila právě až v listopadu 1989. 
Pro mě je tento klenot neodmyslitelnou součástí adventu, věřím, že se bude líbit i vám. 


Adventní písně a koledy
1 Panno blahoslavená (Lukáš 1, 26-27) 02:32
2 Z nebe posel vychází (Lukáš 1, 26-27) 02:25
3 Byla cesta ušlapaná (Lukáš 1, 39-41) 03:17
4 Velebí má duše (Lukáš 1, 39-41) 01:25
5 Ó narození předivné (Lukáš 1, 39-41) 02:20
6 Šla Maria do ráje (Lukáš 2, 4-5) 03:48
7 Syn Boží se nám narodil (Lukáš 2, 6-7) 03:06
8 Veselými hlasy (Lukáš 2, 6-7) 01:38
9 Ježíš náš spasitel (Lukáš 2, 6-7) 02:47
10 V půlnoční hodinu (Lukáš 2, 8) 02:58
11 Poslouchejte křesťané (Lukáš 2, 8) 02:10
12 Prorokovali proroci (Matouš 2, 1) 03:44
13 Chvalme Boha vesele (Matouš 2, 1) 01:46
14 Narodil se syn Boží (Matouš 2, 2) 03:32
15 Nastal nám den veselý (Matouš 2, 2) 02:06


Poslech ♫ 
Pavel Šporcl-Vánoce na modrých houslích

Před dvěma lety jsme měli mimořádnou příležitost společného koncertu s mimořádným houslistou a muzikantem Pavlem Šporclem. Tento koncert dodnes patří k top sborovým událostem. Pavel Šporcl nám tehdy věnoval své CD Christmas on the Blue Violin. Pokud znáte, tak víte, že stojí za to a pokud neznáte, tak neváhejte a poslouchejte, je to opravdu krásná vánoční muzika.
P.S. Na harfu hraje Jana Boušková.

1. SILENT NIGHT / Tichá noc 
2. IN THE BLEAK MIDWINTER 
3. NARODIL SE KRISTUS PÁN / Christ The Lord Was Born 
4. ALLA TREPACK
5. O HOLY NIGHT / Svatá noc
6. VITAE LUX
7. JINGLE BELLS
8. AVE MARIA
9. WEXFORD CAROL
10. STILLE, STILLE, STILLE
11. GOOD KING WENCESLAV / Dobrý král Václav
12. LO, HOW A ROSE E'ER BLOOMING
13. THE PRAYER / Modlitba


Hudební hraníčko - ZIMNÍ KVÍZ

Míša připravila zimní hudební poslechový kvíz. Dokážete správně přiřadit hudební ukázku k autorovi? Je to docela oříšek :-)


VIRTUÁLNÍ SBOR ♫

Než se pustíme do natáčení našeho prvního virtuálního videa, pojďme se podívat na to, kde a jak tento nápad vznikl. 
Bylo to dávno před tím, než si vůbec někdo dokázal představit, že budeme nuceně sedět každý doma bez možnosti zpívat společně...už v roce 2010 hudební skladatel ERIC WHITACRE přišel s nápadem spojit zpěváky z celého světa do jednoho sboru. Podívejte se na zajímavé video, kde tuto zkušenost popisuje :  VIDEO

A tady je video, kterého se zúčastnilo více, než 2000 zpěváků:

My sice asi nebudeme mít takové ambice :-) Ale rozhodně se můžeme inspirovat. 
Podívejte se na nějaké další videa sborů z poslední doby a všímejte si, co se Vám líbí, nebo na co bychom si měli dát pozor. 

A mnoho dalších...máte nějaké oblíbené? Pošlete odkaz :-)